BAB 1 : SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN
i.
Apakah yang dimaksudkan dengan
sosiologi
Ø
Istilah
sosiologi telah diperkenalkan oleh Auguste Comte (1798 – 1857) dalam bukunya
Positive Philosophy (1842). Istilah ini berasal daripada perkataan latin
“sosio” bermaksud “berkongsi”. Istilah ini juga merupakan gabungan perkataan
Yunani dan Rom yang bermaksud “pengetahuan mengenai masyarakat. Kajian
saintifik mengenai interaksi sosial dan organisasi (Vander Zanden 1996). Kajian
saintifik mengenai masyarakat dari pelbagai perspektif seperti fungsi
masyarakat, bentuk organisasi, dll (Jary & Jary 1995). Kajian mengenai
kehidupan sosial manusia, kumpulan-kumpulan dan masyarakat (Giddens 1993). Bidang
sosiologi memfokuskan kepada fenomena sosial hubungan dan interaksi manusia
(Waters 1994).
ii.
Tokoh- tokoh sosiologi
·
Ibnu
khaldun (1332 – 1406)
·
Auguste Comte (1798-1857)
·
Karl Marx (1818-1883)
·
Emile Durkheim (1858-1917)
·
Max Weber (1864-1920)
·
George Herbert Mead (1863-1931)
iii.
Pendekatan Kajian Dalam Sosiologi
Pendidikan
Ø
Pendekatan
kajian dalam sosiologi pendidikan terbahagi kepada dua aspek iaitu pendekatan
mikro dan pendekatan makro. Pendekatan makro berkait rapat dengan teori-teori
dalam sosiologi pendidikan iaitu teori fungsionalisme dan teori konflik
manakala pendekatan mikro pula berkait rapat dengan teori interaksionisme
Ø Sosiologi
mempunyai tiga teori utama iaitu Teori Interaksionisme, Teori
Fungsionalisme, dan Teori Konflik. Teori
Interaksionisme dipelopori oleh George Hervest Mead (1863-1931). Interaksi
simbolik melihat bagaimana individu membentuk dan dibentuk oleh interaksinya
dengan orang lain. Makna simbolik diperoleh dari bentuk simbol seperti
perkataan, perlakuan, objek, bahasa berguna semasa interaksi menyebabkan
hubungan bertambah mesra. Teori ini melihat pendidikan dan struktur individu
(mikro) seperti interaksi murid, guru dan pihak pentadbiran di sekolah. Sebagai
contoh, bagaimanana aksi murid apabila berhadapan dengan guru serta bentuk
hubungan antara murid dan guru yang dikehendaki. Teori ini menjelaskan apa yang
berlaku di sekolah tanpa mengaitkan dengan apa yang berlaku dalam
masyarakat.
Ø
Teori
Fungsionalisme atau dikenali sebagai Teori Konsensus pula dipelopori oleh
Auguste Comte (1798-1857). Beliau berpendapat masyarakat dianggap seperti tubuh
badan yang mempunyai fungsi tersendiri. Fungsi tersebut adalah seperti
perlakuan sosial atau institusi dalam kegiatan-kegiatan yang menyumbang kepada
kestabilan dan penerusan/survival masyarakat.
Ø
Manakala,Bagi
Teori Konflik, dipelopori oleh Karl Max (1881-1883) dan diikuti oleh Max
Webber (1864-1920). Teori ini melihat masyarakat daripada perspektif konflik
dan perubahan. Konflik ini berlaku antara kelas sosial berbeza, kelas sosial
yang sama, dalam keluarga atau kumpulan yang mahukan perubahan. Konflik dalam
masyarakat menyumbang kepada perubahan sosial. manakala mengikut aliran Weber,
beliau berpendapat konflik antara kelas soial bukan disebabkan oleh faktor
ekonomi semata-mata tetapi mungkin disebabkan agar dipandang tinggi oleh
masyarakat. Bagi beliau idea-idea keagamaan sebagai punca konflik yang berlaku
dalam masyarakat.
Ø
Teori
konflik melihat pendidikan sebagai alat yang digunakan oleh pihak dominan untuk
mengekalkan kiasannya. Dalam erti kata lain, pandangan individu tidak
diutamakan.
MIKRO
-
Bersifat kecil dan individu
-
Penagihan dadah adalah pilihan individu
-
Kesan kesihatan fizikal dan mental ke atas individu
MAKRO
-
Bersifat besar, kompleks, dan berfokuskan
masyarakat/organisasi
-
Kes jenayah
-
Penyakit berjangkit
-
Kualiti kerja dan pengeluaran
-
Pengabaian anak-anak
i.
Pengertian pendidikan
• Syed
Muhammad Qutb- pendidikan ialah suatu proses membentuk manusia secara
menyeluruh dan seimbang. Tujuan utama pendidikan ialah untuk memperkembangkan
potensi intelek, fizikal, emosi dan rohani manusia ke arah kesempurnaan.
• Pendidikan = proses pemindahan
secara formal dan tidak formal pengetahuan, kemahiran, dan nilai yang
berlaku antara satu generasi ke satu generasi yang lain atau dalam generasi
yang sama (Amir Hasan 2006)
• Pendidikan
dapat dilihat sebagai satu ‘proses’ dan sebagai suatu ‘produk’ (hasil).
• Pendidikan
sebagai suatu proses, bererti bagaimana seseorang itu diasuh dan diajar dan
pendidikan sebagai suatu produk adalah kesan berlaku pembelajaran, iaitu
pertambahan pengetahuan dan kemahiran serta perubahan cara berfikir seseorang.
ii.
Sosiologi pendidikan
Ø
Kajian
yang sistematik dan saintifik mengenai hubungan antara pendidikan dengan
masyarakat, yang seterusnya mempengaruhi matlamat, bentuk institusi,
pentadbiran, kurikulum, dan kaedah pdp.
Comments
Post a Comment