BAB 14 : PENGURUSAN PENDIDIKAN CEGAH ISU PONTENG SEKOLAH
BERITA HARIAN ONLINE, 19
SEPTEMBER 2018
Keratan akhbar diatas
diperoleh daripada Berita harian online yang bertajuk Program Home Visit cegah isu ponteng sekolah. Tajuk akhbar ini akan
dirumuskan berkaitan dengan tajuk ke-12 bagi subjek pengurusan dan pembelajaran
iaitu Pengurusan Pendidikan Cegah isu
ponteng sekolah.
KUALA NERUS: Sekolah Menengah
Kebangsaan (SMK) Ibrahim Fikri menjadi perintis bagi pelaksanaan program ‘home
visit’ atau lawatan ke rumah pelajarnya yang gagal hadir ke sekolah melebihi 30
hari. Program kendalian Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara
(LPPKN) Negeri Terengganu yang dilaksanakan bersama Persatuan Ibu Bapa dan Guru
(PIBG) itu adalah julung kali diperkenalkan di negeri ini.
Berdasarkan kepada artikel di
atas,dapat saya rumuskan bahawa dengan adanya program tersebut pihak atasan
akan mengetahui lebih lanjut masalah yang dihadapi oleh pelajar tersebut
apabila mereka datang ke rumah pelajar tersebut. secara tidak langsung pihak
sekolah mendapat maklumat dengan lebih jelas daripada ibubapa pelajar tersebut.
Selain itu,program home visit ini
juga bertujuan untuk membantu pelajar ini daripada terus tersisih, sekali gus
boleh mengundang risiko dalam kes salah laku yang lebih serius
Justeru itu,pelbagai pihak perlu memainkan peranan yang penting tentang isu
ponteng sekolah ini . Antaranya ialah pihak sekolah juga berperanan dalam
menangani gejala ponteng dalam kalangan pelajar. Hal ini demikian kerana pihak
sekolah merupakan pihak bertanggungjawab untuk mendidik atau mengajar mahupun
membentuk akhlak pelajar di sekolah. Pihak sekolah khususnya guru-guru perlulah
menerapkan nilai-nilai moral dalam kalangan subjek yang diajar supaya pelajar
dapat membezakan antara perkara baik atau perkara buruk sejak awal lagi.
Penerapan nilai-nilai berdisiplin dan bertanggungjawab kepada pelajar dapat
mengelakkan pelajar daripada melakukan gejala ponteng sekolah. Nilai-nilai
tersebut dapat membentuk sikap dan pemikiran manusia di mana penghayatan
nilai-nilai murni akan membolehkan seseorang itu membuat keputusan yang wajar
dan bertanggungjawab ke atas akhlak dan perilakunya (Mohd. ArifHj Ismail, Mohd
Jasmy Abd. Rahman dan Rosnaini Hj. Mahmud, 2005).
Justeru itu, ibu bapa perlu memainkan peranan untuk mendidik dan memberi perhatian
terhadap anak-anak supaya tidak terlibat dengan gejala-gejala yang tidak sihat
seperti ponteng sekolah. Hal ini demikian kerana banyak masa anak-anak
dihabiskan bersama ibu bapa di rumah. Ibu bapa perlulah sentiasa
mengawal dan memerhati setiap gerak-geri atau tingkah laku anak-anak mereka
dari semasa ke semasa.
Akhir sekali,
masyarakat juga boleh memainkan peranan dalam menangani gejala ponteng sekolah.
Masyarakat haruslah mempunyai sikap bertanggungjawab dan bekerjasama dalam
menangani gejala ini. Seharusnya masyarakat sekeliling haruslah mendukung
konsep ummah atau kekitaan dalam menangani gejala ponteng sekolah, sikap
tegur-menegur, nasihat-menasihati apabila sesuatu kepincangan berlaku dalam
masyarakat. Masyarakat haruslah mengelak sikap lepas tangan apabila
berlaku sebarang gejala gejala negatif dan jangan bertindak seperti enau dalam
belukar, melepaskan pucuk masing-masing. Masyarakat setempat boleh membendung
gejala ini dengan menegur perbuatan ponteng sekolah secara langsung atau
membuat aduan kepada pihak berkuasa.
Jenis
tindakan yang boleh diambil ke atas kesalahan ponteng sekolah:
1.1.KaunselingKaunseling
2.2.AmaranAmaran
3.3.Merotan (sekali)Merotan (sekali)
4.4.Merotan (2 kali)Merotan (2 kali)
5.5.Merotan (3 kali)Merotan (3 kali)
6.6.Merotan melebihi 3 kali Merotan melebihi 3 kali
7.7.Gantung sekolah Gantung sekolah
8.8.Buang sekolah Buang sekolah
9.9.Tindakan polis Tindakan polis
(Unit Disiplin (1990), Rekod
Disiplin Murid, Bahagian Sekolah, Kementerian Pendidikan Malaysia,
1990)Kementerian Pendidikan.
Comments
Post a Comment