BAB 3 : KAJIAN PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN PELAJAR
DEFINISI
PENGURUSAN
·
Proses merancang, mengelola, memimpin dan mengawal
daya usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain untuk
mencapai matlamat yang ditentukan (Stoner,1984). Selain itu,ia juga merupakan satu proses
mendapatkan kerjasama kakitangan secara berkesan untuk mencapai matlamat
(Robbins,1984). Justeru
itu,pengurusan merupakan aktiviti sistematik bagi mencari jawapan kepada
beberapa soalan khusus tentang sesuatu masalah yang sudah dikenal pasti (Ahmad
Mahdzan, 2004).
Pengurusan mencakupi bagaimana sumber-sumber seperti kewangan, manusia
dan alat-alat digembleng dan digunakan untuk mencapai matlamat organisasi
(Shukur,1988).
EMPAT
KEPENTINGAN PENGURUSAN
a.
Menambah pengetahuan
b.
Meningkatkan mutu amalan kerja guru
c.
Menambahkan produktiviti
d.
Mendapatkan keredaan Allah
Terdapat dua perspektif
pengurusan iaitu bilik darjah dan sekolah. Pengurusan bilik darjah ialah melibatkan
tindakan guru untuk mewujudkan persekitaran yang menggalakkan interaksi sosial
yang positif, mewujudkan penglibatan pembelajaran aktif, dan meningkatkan
motivasi kendiri murid (Burden 2003). Usaha mengendalikan proses pengajaran dan
pembelajaran dengan berkesan di sekolah. Ia juga merujuk kepada kemampuan
mengurus perlakuan murid supaya tidak mengganggu proses pengajaran dan
pembelajaran (Ang Jit Eng 2014).
Dalam pengurusan bilik
darjah terdapat tiga perkara yang perlu dititik beratkan iaitu pembelajaran,
tingkah lau dan disiplin, dan fizikal. Bagi strategi pengurusan pembelajaran
terdapat tiga iaitu berpusatkan guru,berpusatkan bahan dan berpusatkan pelajar.
Berpusatkan guru ialah guru menguasai proses pengajaran dan pembelajaran,guru
mengarah pemikiran dan penglibatan contohnya kuliah,penghafalan,menyallin
nota,membuat latihan serta soalan-soalan yang diberi oleh guru. Berpusatkan
bahan pula ialah guru menggunakan bahan seperti buku, blok-blok binaan,bahan
lukisan,peralatan sainstifik dan lain lain untuk menjalankan pengajarannya.
Bahan pembelajaran yang diperlukan akan disusun mengikut kesusaian perancangan.
Guru berperanan sebagai pembimbing. Bagi berpusatkan pelajar pula ialah pelajar
mengambil alih sedikit tanggungjawab untuk apa yang diajar dan bagaiaman ia
dapat mempelajarinya. Murid digalakkan untuk melibatkan secara aktif dalam
aktiviti dirancang sama ada secara individu,kumpulan kecil atau kelas.
Pengajaran dijalankan secara individu atau kumpulan.
Untuk pengurusan sekolah
pula ialah Sekolah merupakan organisasi yang unik dan tidak
terdapat pada mana-mana organisasi di dunia (Sharpe 1989). Keunikan ini
memerlukan pengurus yang berpengetahuan dan berkemahiran yang tidak dipunyai
oleh pengurus organisasi lain. Ciri yang menjadikan organisasi sekolah kini
paling sukar ditadbir ialah sekolah dan sistemnya adalah organisasi manusia.
Klien dan bahan mentahnya manusia, sumbernya manusia dan matlamatnya berkait
dengan manusia. Yang
kedua ialah kumpulan sasaran manusia - kanak-kanak dan remaja yang
kompleks dalam period perkembangan mental, fizikal, emosi dan sosial. Matlamat
utama sekolah berkait dengan pendidikan. Pendidikan berkait dengan
pembelajaran, perkembangan dan pembangunan diri manusia. Manusia adalah
modal insan atau aset utama sesebuah negara. Pengurusan sekolah mengandungi pengurusan bilik
pembelajaran, pengurusan sumber,pengurusan tingkah laku/disiplin, pengurusan
penasihatan, multibudaya, multiupaya, sekolah dan masyarakat, dan pengurusan
kokurikulum.
PRINSIP
PEMBELAJARAN
· Prinsip pembelajaran merujuk kepada asas-asas yang
menjelaskan bagaimana suatu proses pembelajaran dapat dilaksanakan dengan
berkesan di bilik darjah (Shahabuddin et al., 2006). Prinsip pembelajaran
merangkumi kesediaan pembelajaran, pengalaman, latihan, kondusif, bermatlamat,
penglibatan aktif, persediaan awal, mengkaji murid dan unsur dorongan. Faktor
yang mempengaruhi kesediaan belajar ialah kematangan fizikal iaitu berupaya
darisegi kognitif afektif dan kemahiran. Selain itu,mengekalkan perhatian iaitu
memberi tumpuan pengajaran guru,tumpuan mendengar dan tumpuan minat. Dari segi
dorongan ialah penggerak untuk menimbul dan mengekalkan minat.
Comments
Post a Comment