BAB 11: PENGURUSAN PENDIDIKAN PELBAGAI BUDAYA
BERITA HARIAN ONLINE, 22
NOVEMBER 2018
|
Keratan akhbar diatas
diperoleh daripada Berita harian online yang bertajuk Sekolah perlu tingkat program silang budaya. Tajuk akhbar ini akan
dirumuskan berkaitan dengan tajuk ke-11 bagi subjek pengurusan dan pembelajaran
iaitu Pengurusan Pendidikan Pelbagai
Budaya.
KUALA LUMPUR: Menteri Pendidikan, Dr
Maszlee Malik, menyarankan sekolah pelbagai aliran di negara ini mengadakan
program atau aktiviti silang budaya bagi mencorak pemikiran generasi masa
depan. Beliau berkata, aktiviti seperti pertukaran murid dan guru, bermain
sukan dan persembahan budaya secara bersama, boleh menjadi penawar kepada
masalah atau isu perhubungan antara kelompok masyarakat yang berbeza di
Malaysia.
Berdasarkan kepada artikel
diatas, dapat saya rumuskan bahawa pendidikan pelbagai budaya ini proses atau
strategi pendidikan yang melibatkan lebih daripada satu budaya, yang
ditunjukkan melalui bahasa, etnik, atau ciri-ciri ras (Saha, 1997). Pendidikan
pelbagai budaya boleh berlaku dalam pendidikan formal atau tidak formal. Tujuan
pendidikan pelbagai budaya adalah untuk mewujudkan kesedaran, toleransi,
pemahaman, dan pengetahuan yang mengambil kira perbezaan dan persamaan antara
budaya dan kaitannya dengan pandangan dunia, konsep, nilai, keyakinan, dan
sikap.
Selain itu, pelaksanaan
pendidikan pelbagai budaya ini jugak ialah Guru menolong pelajar untuk
meningkatkan pencapaian akademik dalam semua bidang termasuklah kemahiran asas
dengan menggunakan bahan pengajaran yang sensitif dan sesuai dengan latar
belakang pelajar, guru memberi perhatian kepada suara hati pelajar dan komunikasi
secara verbal dan bukan verbal antara guru dan pelajar hendaklah dianalisis
untuk meningkatkan penyertaan pelajar semasa proses pembelajaran.
Dasar
pendidikan pelbagai budaya :
v Laporan Barnes (1951)
v Laporan Fenn-Wu (1951)
v Ordinan Pelajaran 1952
v Akta Pendidikan 1961
Kepentingan
memahami kepelbagaian budaya bagi guru
• Guru bertanggungjawab memupuk perpaduan dalam
kalangan muridnya. Dengan
adanya pemahaman terhadap kepelbagaian budaya, guru akan dapat menerapkan
unsur-unsur budaya kepada murid. Murid akan lebih mengenali budaya yang
terdapat dalam masyarakat Malaysia. Nilai menghormati dan menerima budaya orang
lain akan wujud dalam diri murid. Seterusnya mereka akan lebih memahami apa
yang boleh dan apa yang tidak boleh dilakukan dalam masyarakat pelbagai budaya.
• Dalam
konteks profesional keguruan, dengan memahami kepelbagaian budaya, seseorang guru akan lebih bersedia untuk berhadapan
dengan murid daripada pelbagai budaya. Tidak ada prasangka atau prejudis
terhadap diri murid. Guru akan lebih berhemah dan menghormati nilai serta
amalan budaya setempat.
Comments
Post a Comment