BAB 2 : INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN
Teori-teori perkembangan manusia
·
Psikologi
-
Sigmund
Freud ( 1856 – 1939)
-
Erik
erikson ( 1902 – 1994)
-
Jean
Piaget ( 1896 – 1980)
·
Sosiologi
-
Charles
cooley (1864 – 1929)
-
George
Herbert Mead ( 1863 – 1931)
Sosialisasi
§
Proses mempelajari peranan, status dan nilai yang
perlu ada pada seseorang dalam institusi sosial.
§
Satu proses pembelajaran berterusan. Bermula
dari pemindahan norma/nilai dalam keluarga/budaya
§
Apa yang dipelajari ketika kanak-kanak akan menjadi
pendirian atau konsep .
§
Semakin dewasa, manusia mempelajari lebih banyak hasil
dari interaksi.
Jenis sosialisasi
•
Primer/Permulaan
•
Berlaku
dalam keluarga
•
Kanak-kanak
belajar membina konsep diri, personaliti, kemahiran motor, penaakulan,
kemahiran bahasa.
•
Sekunder/Penyertaan
•
Berlaku
di luar lingkungan keluarga
•
Pemindahan
nilai oleh agen sosialisasi seperti rakan sebaya, guru, media massa.
•
Resosialisasi
•
Proses
individu menukar kepercayaan, moral, nilai sedia ada
Sosialisasi dan
pendidikan
·
Sosialisasi
sebagai matlamat pendidikan di Malaysia
·
Guru
& rakan sebagai agen sosialisasi
·
Sosialisasi
berlaku melalui interaksi sosial antara seorang individu murid dengan
guru dan rakan
·
Interaksi
sosial di sekolah umumnya dan dalam bilik darjah/semasa pembelajaran khususnya
Interaksi dalam
pembelajaran
Konsep interaksi
·
Saling
tindakan/berhubungan antara dua atau beberapa pihak.
·
Interaksi
dua pihak: interaksi seorang guru dengan seorang muridnya.
·
Interaksi
beberapa pihak: interaksi murid-murid dalam aktiviti pembelajaran
·
Interaksi
lisan dan bukan lisan
Jenis – jenis interaksi
·
Interaksi
sehala/pasif
·
Interaksi
dua-hala
·
Interaksi
kumpulan
Interaksi sehala
·
Gaya
kepimpinan/pengelolaan aktiviti pembelajaran secara AUTOKRATIK
·
Pembelajaran
berpusatkan guru
·
Guru
sebagai pemberi/penyampai maklumat dan kemahiran manakala murid sebagai
penerima maklumat
·
Murid
bersikap pasif, jarang berkomunikasi dengan guru atau murid yang lain.
·
Kurang
berkesan sekiranya diamalkan pada keseluruhan proses P&P
·
Sesuai
digunakan semasa memberi arahan/taklimat atau fakta penting kepada murid
Interaksi dua hala
·
Penyertaan
murid alam P&P melalui interaksi guru-murid.
·
Guru
bertanya murid tentang pengajaran yang disampaikan untuk menilai kefahaman
murid
·
Murid
bertanya soalan sekiranya tidak memahami pengajaran
·
TIADA
interaksi antara murid-murid
Interaksi kumpulan
·
Gaya
kepimpinan/pengelolaan aktiviti pembelajaran secara DEMOKRATIK
·
Interaksi
aktif berlaku antara guru-murid dan murid-murid
·
Guru
bertindak sebagai fasilitator
·
Murid-murid
saling berbincang dan berkomunikasi
·
Mewujudkan
kerjasama, hormat-menghormati, toleransi, bertukar fikiran, dan tolong-menolong
·
Sering
diamalkan dalam tugasan amali, projek, dan pembentangan.
Cara membentuk interaksi yang sihat
dalam pembelajaran
·
Mengamalkan
sistem demokratik dalam proses pembelajaran
·
Penyoalan
dalam pengajaran
·
Mempelbagaikan
aktiviti pembelajaran
·
Menggunakan
kaedah pembelajaran koperatif
·
Menggalakkan
pembelajaran dalam kumpulan kecil
·
Memupuk
sikap yang betul terhadap interaksi
Comments
Post a Comment