BAB 8 : PENGURUSAN BILIK PEMBELAJARAN
BH ONLINE, 10 JANUARI
2017
|
Keratan akhbar diatas diperoleh
daripada berita harian online yang bertajuk Makmal sains sekolah dikuarantin. Tajuk
akhbar ini akan dirumuskan berkaitan dengan tajuk kelapan bagi subjek pengurusan
dan pembelajaran iaitu Pengurusan Bilik
Pembelajaran
MUAR: Makmal sains di Sekolah
Menengah Kebangsaan (SMK) Tinggi Muar, di sini, dikuarantin sementara selepas
berlaku kebocoran bahan kimia berbahaya jenis phosphorus pentoxide, hari ini.
Dalam kejadian kira-kira jam 9.30 pagi itu, bekas keluli berisi bahan kimia itu
yang mahu dilupuskan, bocor sebelum disedari pihak sekolah yang kemudian
menghubungi bomba. Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Daerah Muar, Marzuki
Ismail, berkata bomba mengarahkan sekolah kuarantin sementara makmal sains
berkenaan kerana bahan kimia itu berbahaya yang boleh menyebabkan letupan kecil
jika meruap di udara.
Berdasarkan artikel di atas. Dapat
saya membuat rumusan tentang pengurusan bilik pembelajaran di sekolah. Bilik
pembelajaran yang dimaksudkan ini ialah bilik darjah,makmal sains,makmal
ICT,bilik PSV, gymnasium,bengkel kemahiran hidup (KHB,RBT,MPV) dan bilik muzik.
Ciri keselamatan bilik pembelajaran
v Ruang kerja selesa – susun atur
perabot
v Ruang kerja bersih dan selamat – tiada
kesan minyak
v Cahaya dan pengudaraan yang cukup
v Tempat pengendalian enjin –
pengudaraan yang cukup
v Sudut pameran/hasil kerja murid
v Stor (bilik khas/almari) untuk
menyimpan alatan dan bahan
v Papan tanda “LARANGAN” “BAHAYA” yang
jelas untuk kawasan mesin
Comments
Post a Comment