BAB 13 : PENGURUSAN SEKOLAH DAN PERSEKITARAN
SINAR HARIAN, 17 MAY
2019
|
Keratan akhbar diatas
diperoleh daripada Sinar harian online yang bertajuk PIBG bantu kurangkan bebanan guru. Tajuk akhbar ini akan dirumuskan
berkaitan dengan tajuk ke-13 bagi subjek pengurusan dan pembelajaran iaitu Pengurusan Sekolah dan Persekitaran.
SHAH ALAM - Yang Dipertua
Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) SMK Taman Setiawangsa, Amiruddin Sahudi
berkata, fungsi PIBG membantu dan tidak boleh mencampuri urusan pentadbiran
sekolah. Menurutnya, PIBG fokus kepada empat teras untuk membantu sekolah iaitu
infrastruktur, sukan dan ko-kurikulum, sahsiah disiplin dan akademik.
"Jadi, tugas PIBG untuk timbulkan kesedaran kepada ibu bapa mengenai
sumbangan mereka kepada sekolah.
Berdasarkan artikel di
atas,dapat saya membuat rumusan bahawa tajuk pengurusan sekolah dan
persekitaran adalah hubungan sekolah dan masyarakat merupakan suatu bentuk
jaringan yang komples. Interaksi sekolah berlaku secara tiga dimensi interaksi
dalam sekolah dan tiga dimensi interaksi luar sekolah.
Bentuk
jalinan tiga dimensi interaksi sekolah
Di sekolah, tiga pihak
yang secara langsung terlibat dalam jalinan interaksi ialah pihak pentadbir,
guru, murid. Tiga dimensi interaksi dengan pihak luar melibatkan sekolah, ibu
bapa, dan komuniti dalam masyarakat. Terdapat hubungan antara faktor-faktor
luar sekolah dengan faktor-faktor dalaman sekolah. Misalnya faktor-faktor
seperti kelas sosial, etnik, dan gender, mempengaruhi corak pembelajaran dan
sahsiah murid di sekolah.
Justeru itu, faktor-faktor
dalaman sekolah seperti gaya kepimpinan, peranan para guru, dan bentuk
interaksi yang berlaku menyumbang kepada pencapaian dan sahsiah murid di
sekolah. Bagi interaksi dalaman sekolah, situasi pengajaran dan pembelajaran
ditentukan oleh kepimpinan yang berkesan. Kepimpinan yang berkesan mampu
mencapai matlamat masyarakat terutama dari segi pencapaian akademik dan
sahsiah. Pengetua harus mempunyai interaksi yang positif dengan guru-guru dan
begitulah sebaliknya.
Hubungan
sekolah dengan Ibu bapa dan masyarakat
Hubungan sekolah dengan
ibubapa dan masyarakt perlu ada perkongsian pintar iaitu mencapai matlamat atau objektif yang sama, perlu ada hubungan yang mantap serta akrab gabungan strategik yang
membawa faedah sinergi kepada semua pihak yang terlibat
Hubungan
sekolah dan ibubapa (PIBG)
•
Ibu bapa hendaklah menjadi role
model kepada anak.
• Salah satu peranan yang
boleh dimainkan oleh PIBG adalah sebagai orang tengah antara guru dan ibu bapa.
•
Tindakan PIBG membela nasib
guru (bersemangat dan selesa ketika bertugas)
•
Hubungan yang mesra ini mampu
melenyapkan prasangka antara ibu bapa dengan guru.
• Perbincangan boleh diadakan
dari semasa ke semasa dengan pihak sekolah demi
mengatasi sebarang kelemahan dan masalah yang dihadapi
Comments
Post a Comment