BAB 12 : PENGURUSAN PENDIDIKAN PELBAGAI UPAYA
HARIAN METRO, 26 OKTOBER
2017
|
Keratan akhbar diatas
diperoleh daripada harian metro online yang bertajuk Peluang buat yang teristimewa. Tajuk akhbar ini akan dirumuskan
berkaitan dengan tajuk ke-12 bagi subjek pengurusan dan pembelajaran iaitu Pengurusan Pendidikan Pelbagai Upaya.
Shah Alam: Bukan saja diberi peluang
pendidikan secara percuma, mereka juga menerima elaun bulanan. Itu antara
keistimewaan yang diterima pelajar kategori orang kurang upaya (OKU) yang
mendapat pendidikan kemahiran di Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional
(SMPKV) di sini. Sehubungan itu, ibu bapa yang mempunyai anak OKU digalakkan
menghantar anak mereka ke sekolah pendidikan khas sebagai jaminan masa depan
lebih cerah kepada mereka.
Berdasarkan artikel diatas dapat saya
rumuskan bahawa murid pelbagai upaya ini memerlukan perhatian yang secukupnya
daripada ibubapa dalam menguruskan mereka untuk alam persekolahan. Apabila
murid pelbagai upaya ini dihantar ke sekolah mereka akan lebih berdikari dan
memperolehi kemahiran tertentu yangboleh diguna pakai pada masa depan.
Terdapat beberapa kategori murid
pelbagai upaya :
v Masalah pendengaran
v Masalah penglihatan
v Masalah pembelajaran
v Pelajar berbakat pintas cerdas
Jenis-jenis program khas yang diwujudkan oleh kerajaan
v Sekolah pendidikan khas (SPK)
v Program pendidikan khas intergrasi
v Program bermasalah pembelajaran
spesifik disleksia
v Program pemulihan khas
v Program inklusif (PI)
Kesimpulannya, Pelajar-pelajar pelbagai upaya memerlukan
pengajaran pada kelajuan yang sesuai, kerja kognitif yang berpatutan, standard
prestasi yang realistik dan peluang sesuai untuk mereka mencapai potensinya.Walau bagaimanapun kanak-kanak pintar cerdas tidak
seharusnya diasingkan dengankanak-kanak normal kerana kita tidak boleh
wujudkan pengasingan social (social isolation) kepada mereka.
Comments
Post a Comment