BAB 6 : PENGURUSAN BILIK DARJAH
UTUSAN
ONLINE 7 FEBRUARI 2019
|
Keratan akhbar diatas diperoleh daripada utusan online yang bertajuk Bilik Darjah Ibarat Kediaman Tajuk akhbar ini akan dirumuskan berkaitan dengan tajuk keenam bagi subjek pengurusan dan pembelajaran iaitu Pengurusan Bilik Darjah
Siti Faridah Shuib,40, merangkap guru kelas murid tahun satu
Sekolah Kebangsaan Batu Kawan, Pulau Pinang. Beliau
gemar berkongsi keterujaan menghias kelas bersama tenaga pengajar sekolah yang
lain dengan memuat naik perkara itu dalam laman sosial. Ternyata ‘posting’ itu
tular dengan mendapat perkongsian sebanyak 2,400 daripada warganet yang
menjadikan konsep bilik darjah bertemakan ‘farmhouse’ menjadi suatu fenomena
baharu. Katanya, ia juga sebahagian hasil kerja bagi mengalu-alukan kedatangan
murid tahun satu dan ibu bapa memandangkan ini merupakan kali pertama mereka
melangkah ke alam persekolahan.
Pengurusan
bilik darjah ini mempengaruhi beberapa faktor :
Faktor-faktor yang boleh
mempengaruhi corak dan suasana bilik darjah pada lazimnya boleh diklasifikasikan
kepada tiga faktor kategori iaitu faktor fizikal,faktor kemanusiaan yang boleh
dilihat dari segi faktor sosial dan emosi dan faktor teknikal. (mak boon sang
2008).
Faktor fizikal merangkumi
segala bentuk kemudahan dan peralatan yang terdapat di sekolah. Bilik darjah
yang kondusif mestilah mempunyai peralatan asas iaitu papan hitam, papan
kenyataaan, dan ruang yang selesa, meja dan kerusi untuk guru dan murid,
almari, yang di hiasi dengan penyediaan bahan-bahan bacaan, dan bahan bantuan
mengajar serta peralatan sokongan serta dihiasi dengan keceriaan dan
kebersihan.
Faktor sosial merujuk
kepada perhubungan dan corak interaksi di antara murid dengan murid, khasnya di
dalam bilik darjah. Murid-murid dalam sesebuah bilik darjah biasanya terdiri
daripada latar belakang dan sifat yang berbeza-beza.Terdapat juga murid yang
mempunyai sifat pendiam atau pemalu tidak suka bergaul dengan dengan murid yang
lain. Oleh itu guru perlulah bijak merangsang dan menggalakkan perkembangan
sosial murid-muridnya dengan menunjukkan sikap yang adil semasa melaksanakan
peraturan kelas (Mok Soon Sang,2008).
Faktor terakhir ialah
faktor teknikal yang merujuk teknik-teknik yang digunakan untuk merangsang
semangat dan kesediaan belajar. Faktor ini merangkumi aspek kemahiran guru, kecekapan
penggunaan alat bantu mengajar mengikut peruntukan masa serta aktiviti-aktiviti
yang boleh merangsang aktiviti pembelajaran seperti pertandingan perbahasan,
deklamasi sajak, kuiz, drama dan sebagainya
Kesimpulannya, kejayaan
seseorang guru sebagai pengurus di bilik darjah tidak semata-mata dinilai daripada
aspek kemahiran dan teknik pengajaran dan pembelajaran semata-mata,malah
kualiti peribadi dan sahsiah diri juga menjadi tarikan kepada murid-murid. Untuk
menjadi guru yang berdedikasi dan di sukai murid guru mestilah bijak memainkan
peranannya sebagai pengurus dalam bilik darjah dengan mewujudkan bilik darjah
yang kondusif dengan memasukkan faktor-faktor fizikal, sosial, emosi,dan
teknikal.
Comments
Post a Comment