BAB 10 : PENGURUSAN PENASIHATAN MURID
BERNAMA, 27 JULAI 2017
|
Keratan akhbar diatas
diperoleh daripada BERNAMA yang bertajuk Tugas
guru kaunseling bukan sekadar bimbingan disiplin Tajuk akhbar ini akan
dirumuskan berkaitan dengan tajuk ke-10 bagi subjek pengurusan dan pembelajaran
iaitu Pengurusan Penasihatan Murid
Yang Dipertuanya
Mohd Saleh Ismail berkata peranan guru kaunseling adalah bersandarkan
kepercayaan setiap pelajar mempunyai ruang dan peluang untuk mencatat
kecemerlangan. "Jadi di sini tugas kami sebagai guru kaunseling adalah
membimbing dan memberi bantuan dari segi semangat kepada mereka," katanya
kepada Bernama pada Program Kemuncak Kerjaya 2017 anjuran
Pertubuhan Peladang Kebangsaan, di sini pada Khamis.
Berdasarkan kepada artikel di
atas,dapat saya membuat rumusan bahawa guru kaunseling merupakan guru yang
memainkan peranan penting disekolah,hal ini kerana guru kaunseling mempunyai
tiga proses iaitu bimbingan,penasihatan dan mentoring. Definisi bimbingan di
sini bermaksud Bantuan yang diberikan oleh seseorang, baik lelaki dan
perempuan, yang memiliki peribadi dan pendidikan yang memadai kepada seorang
individu dari setiap peringkat usia untuk menolongnya mengarahkan kegiatan
hidupnya sendiri, membuat pilihannya sendiri dan menanggung akibatnya sendiri
(Crow & Crow, 1960).
Bagi
penasihatan pula ialah Zuraidah (1994) berpendapat memberi nasihat ialah
strategi menyelesaikan masalah tanpa memikirkan perasaan individu yang
terlibat. Gibson
dan Mitchell (1999) menyatakan nasihat digunakan bagi menyediakan klien dengan
maklumat baru dan berguna. Seterusnya definisi mentoring ialah Daripada
perspektif umum, mentoring mengambarkan wujudnya perhubungan berterusan antara
individu ke individu/ramai (one-to one/many relationship) yang akan
meningkatkan tahap professionalisme mantee.
Terdapat
5 fasa bagi proses bimbingan dan penasihatan :
v
FASA 1 - Kesedaran GURU sebagai pembimbing dan penasihat pelajar
v
FASA 2 - Menguasai Kemahiran-Kemahiran Asas Bimbingan dan
Penasihatan
v
FASA 3 - Proses Mengenali Pelajar
v
FASA 4 - Proses Membimbing pelajar
A.
Membina Hubungan
- Di tahap ini guru membina perhubungan yang mesra, saling
mempercaya dan rasa selamat dengan pelajar agar mereka perbincangan dapat
dijalankan dengan lebih baik.
B.
Penerokaan
- Pada tahap ini, guru cuba membantu pelajar dengan
meneroka permasalahan utama mereka melalui beberapa kemahiran tertentu supaya
pelajar dapat memberitahu apakah masalah yang dialaminya dengan jelas.
C.
Definisi Masalah dan Membina Matlamat
- Pada tahap ini biasanya, pelajar dan guru telah dapat
mengenalpasti apakah masalah utama yang menyebabkan pelajar berkeadaan
sedemikian. Matlamat tidak akan tercapai seandainya masalah utama tidak
dikenalpasti
D.
Alternatif Penyelesaian dan Pelan Tindakan
- Pelajar akan dibantu membuat beberapa alternatif
penyelesaian terhadap permasalahan yang mereka alami dan membantu mereka
merancang tindakan yang sesuai selaras dengan kemampuan mereka.
E.
Melaksanakan tindakan
- Tahap seterusnya ialah melaksakan tindakan yang
dibincangkan dan membuat penilaian terhadap tindakan tersebut.
F.
Penamatan
- Setelah pelajar telah mencapai matlamat dan objektifnya,
maka penamatan hubungan bimbingan bolehlah ditamatkan. guru akan memantau
pelajar seterusnya melalui tindakan susulan.
v
FASA 5 - Fasa Analisis Penilaian
Perbezaan
di antara bimbingan penasihatan dan kaunseling
BIMBINGAN DAN PENASIHATAN
|
KAUNSELING
|
Berfokus
kepada masalah yang individu hadapi.
|
Berfokus
kepada individu yang bermasalah.
|
Boleh
dilakukan oleh sesiapa sahaja.
|
Dilaksanakan
oleh individu yang dilatih khusus dalam bidang kaunseling.
|
Tindakan
yang diambil adalah secara ad hoc berdasarkan keperluan.
|
Tindakan
yang diambil adalah dirancang secara bersistematik dan berstruktur.
|
Comments
Post a Comment